Peter van der Veen, een allround natuurfotograaf, woonachtig in ’t Goy. Peter is getrouwd en heeft twee kinderen. Hij begeleidt al een tijdje fotoreizen en -workshops voor Nature Talks en leert zelf nog iedere dag bij!

 

Lichttechnicus en fotograaf/workshopbegeleider

Peter van der Veen werkt daarnaast ook nog bij de Ampco-Flashlight Group. Hij heeft daar een goede leerschool gehad voor zijn kennis over licht en belichting die binnen de fotografiewereld goed van pas komt. Bij Ampco is hij projectleider en systeemtechnicus voor TV-producties zoals Ik hou van Holland, Dance dance dance, We want more en The Voice of Holland.


Selfmade

Hij is ‘selfmade’, heeft geen enkele fotografie-opleiding gevolgd. Deze leergierige fotograaf leest veel over fotografie (ook op internet) en laat zich dikwijls inspireren door andere natuurfotografen. Zoals bijvoorbeeld Marcus Varesvuo, Roy Mangernes, Vincent Munier, Sergey Gorshkov, Florian Schultz, Danny Green (hij gaf in 2017 een lezing tijdens het fotofestival) en Marco Gaiotti. Marco Gaiotti heeft in 2019 tijdens het Nature Talks Fotofestival een erg mooie lezing gegeven.

Zijn kennis als lichttechnicus heeft hij eveneens opgedaan door ‘heel veel te doen’. Zijn basis als electrotechnicus kwam daarbij natuurlijk wel erg goed van pas. Vroeger had je geen opleiding voor lichttechnicus, tegenwoordig is die er overigens wel. Je liep mee met een collega en ging daarna zelf dingen uitproberen en testen (trial and error).


Fascinatie voor fotografie

Deze fotograaf is een techneut in hart en nieren. Hij volgde de MTS met als studierichting electrotechniek en werktuigbouwkunde. Via zijn ouders, beiden fanatiek hobbyfotograaf, ontwikkelde hij zijn fascinatie voor fotografie. Op zijn 25e begon hij serieus te fotograferen.

Peter van der Veen heeft nu werk als workshop- en reisbegeleider. Hij geniet enorm van het buiten in de natuur zijn en het kunnen bijbrengen van zijn kennis aan mensen.

Leuk om kennis over te dragen

Workshopbegeleider Peter van der Veen vindt het erg leuk om zijn fotografie- (en de daarbij behorende kennis van het licht) te delen en het lukt hem vrijwel altijd om de deelnemers de foto te laten maken die ze zelf voor ogen hadden. Dat terwijl ze zelf soms het idee hadden dat hun beperkte camera en/of kennis dat nooit zou toelaten. Peter is bereid alles desnoods tien keer uit te leggen. Hij stelt zich dusdanig open op dat deelnemers het ook aan Peter durven te vragen als het kwartje niet meteen valt.


Lichtopstelling bij Nocture Nature Hides

Bij Nocture Nature Hides in Barchem heeft hij de lichtopstelling in de schuur met de kerkuilen gebouwd. Met Hans, één van de eigenaren, werkt hij al een hele tijd samen. Omdat Hans niet technisch is, vroeg hij Peter dit voor hem te realiseren. Edo van Uchelen heeft hij ook geholpen met de lichtopstelling in zijn marterhut.

Het is een soort theateropstelling geworden waarbij de hele plek is uitgelicht. De dieren zijn gewend geraakt aan het licht en laten zich er niet door verstoren. Een unieke plek om deze, anders bijna niet te fotograferen uilen op de gevoelige plaat te kunnen zetten. Om de dieren te laten wennen aan het licht, moet je de setting geleidelijk opbouwen. Je begint met een klein lampje en dat breid je dan steeds meer uit.


Apparatuur

Hij fotografeert met de Nikon D5 en sinds kort ook met de Z6 systeemcamera. Die laatste bevalt hem veel beter, vanwege de geruisloze eigenschappen, erg handig natuurlijk voor een natuurfotograaf! Peter van der Veen is alweer aan het kijken naar een volgende update, de Nikon Z6 versie 2.

Want als er technisch meer mogelijk is dan zijn huidige apparatuur aankan, dan wil hij het hebben! Hij heeft lovende verhalen over de Sony a9 gehoord, maar deze investering (en bovendien omschakeling naar een andere merk) stelt hij nog even uit. Verder fotografeert hij veel met prime-lenzen vanwege de betere kwaliteit.


Projectmatige manier van werken

Zijn dierenportretten vallen enorm op, door de perfecte en niet gangbare belichting (ze springen er echt uit) en door het contact, dat hij met de dieren lijkt te hebben. Als hij een beeld in zijn hoofd heeft, is hij dusdanig vasthoudend dat hij net zolang doorgaat tot hij de plaat heeft. Dat lukt hem vrijwel altijd. Door zijn projectmatige manier van werken – ieder jaar bedenkt hij twee soorten dieren die hij wil fotograferen – heeft hij meer kans op succes en kan hij veel gerichter werken. Op die manier blijft er ook een stijgende lijn zitten in zijn eigen leercurve; hij leert nog iedere dag bij!

En dan niet alleen op het gebied van natuurfotografie, maar bijvoorbeeld ook in het herkennen van vogelgeluiden. Op die manier kan hij bepaalde vogels gemakkelijker vinden en weet hij in welk gebied ze zitten.

Daarnaast geniet hij enorm van het gedrag van de dieren die hij fotografeert (omdat hij hier een studie van maakt voordat hij begint te fotograferen kan hij bepaalde situaties steeds beter voorspellen) en van de rust in de mooie natuurgebieden die hij bezoekt.

Wolven en beren in Finland

Het allerleukst om te fotograferen én de momenten die hem het meest bij zijn gebleven waren toch de ontmoetingen met wolven, muskusossen en beren in Finland. Voor Nature Talks begeleidt hij onder andere fotoreizen naar Finland. De kans dat je tijdens deze reis een mooie plaat van de wolven en berekent maken is erg groot. Peter vindt vooral het fotograferen van dieren in noordelijke gebieden zoals Scandinavië, Noord-Amerika en Canada enorm fascinerend.


Tegenlicht en silhouette-opnames, contact met de dieren

In Nederland kan hij zijn hart ook ophalen (iets dat zeker van pas komt nu in deze corona-tijden..). IJsvogels vindt hij schitterend om te fotograferen, maar ook de burlende edelherten op de Veluwe, de damherten en vossen in de Amsterdamse Waterleidingduinen en paddenstoelen blijven hem boeien. Het is niet voor niks dat hij ook fotoworkshops vossenfotografie, damhertenbronst en (creatieve) paddenstoelenfotografie begeleidt.

Peter is zeer breed geïnteresseerd en vindt zowel landschappen als dieren (eventueel in prachtige landschappen of met een macro-lens vastgelegd) fascinerend. Qua licht en belichting zoekt hij vaak de tijdstippen van de blauwe- en gouden uurtjes op.

Zonsop- en -ondergangen blijven een mooie entourage waarbij je fantastische tegenlicht- of silhouet-opnames van dieren kunt maken. In de nabewerking doet hij wat nodig is om de foto volledig tot zijn recht te laten komen. En dat lukt hem erg goed, zoals je in zijn foto’s kunt zien! De foto’s tonen zeer natuurlijk en absoluut niet gekunsteld. Het is de juiste mate van nabewerking die Peter toepast.

Glimlachende bruine beer

Ik vind zijn foto’s typerend door het aparte gebruik van licht; het lijkt of de dieren in de schijnwerpers komen te staan. Ook lijkt Peter contact te hebben met de dieren die hij fotografeert. De bruine beer lijkt te glimlachen, de wolf bekijkt hem nieuwsgierig, ze zijn totaal op hun gemak. Ook de moeilijke actiefoto’s (de ijsvogel die net het water raakt met zijn snavel bijvoorbeeld) lijken geen onoverbrugbare uitdaging. Een genot om naar te kijken!

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste de laatste nieuwtjes over het festival, aanbiedingen en kortingen!

Je bent succesvol ingeschreven!